Yvonne’s indianensite

Black Elk

1931: Over de heilige kring van het indiaanse volk

 

Oglala Lakota Black Elk (1863 - 1950). Geboren aan de Little Powder in Wyoming, kreeg als 9 jarige een visioen waardoor hij medicijnman werd; later was hij beroemd om zijn spirituele en genezende krachten.

In 1931 vertelde hij zijn levensverhaal aan John C. Neihardt, een bekende dichter in Nebraska. Hij had deelgenomen aan de slag tegen Custer bij de Little Bighorn, aan de Ghostdance-religie en aan de slag bij Wounded Knee Black Elk Speaks. The life Story of a Holy Man of the Oglala Sioux is een van de belangrijkste boeken over indiaanse spiritualiteit en de bijbel geworden voor jonge indianen.

 

“” Je hebt gemerkt dat een indiaan alles doet in een cirkel en dat komt omdat de wereldkracht altijd in cirkels werkt en alles rond probeert te zijn. Vroeger, toen we een sterk en gelukkig volk waren, kwam onze kracht uit de heilige kring van het volk en zolang de kring niet verbroken was, bloeide het volk. De bloeiende boom was het levende centrum van de kring, die gevoed werd door de cirkel van de vier windrichtingen. Het oosten bracht vrede en licht, het zuiden warmte, het westen regen en het noorden, met zijn kou en harde wind, gaf kracht en weerstand. We kregen deze kennis van de bovennatuurlijke wereld via onze godsdienst. Alles wat de wereldkracht doet, speelt zich in een cirkel af. De hemel is rond en ik heb gehoord dat de aarde rond is als een bal en de sterren ook. De wind op zijn sterkst tolt rond. Vogels maken ronde nesten, want hun religie is dezelfde als de onze. De zon komt op en gaat onder in een cirkel, de maan doet hetzelfde en beide zijn rond. Zelfs de seizoenen vormen een grote cirkel in hun overgangen, om altijd weer opnieuw te beginnen. Het leven van een man is een cirkel…. net als alles wat kracht bezit. Onze tipi’s waren rond als vogelnesten en ze stonden altijd in cirkels, de Kring van het Volk, een nest van veel nesten, waar de Grote geest wilde dat wij onze kinderen zouden opvoeden “”

DE KRING VAN HET VOLK: EEN CIRKEL VAN TIPI’S

Als de verschillende familiegroepen van de Lakota, Cheyene of andere prairie-indianen als volk samenkwamen voor ceremonies of beraadslagingen, dan werden de tipi’s in een cirkel gezet met de ingang naar het oosten. De plaats van een tipi was afhankelijk van de positie van de eigenaar in het volk of zijn religieuze positie.

Black Elk

1863 - 1950